Rodina Naše školy Výchova Zdravie 16. február 2023

Minister zasiahol do sexuálnej výchovy Škola nemá formovať sexuálnu orientáciu a identitu, vyhlásil

Mária Melicherová
Mária Melicherová

Niektoré formulácie považoval minister školstva za ideologické, nie objektívne.

Niektoré formulácie považoval minister školstva za ideologické, nie objektívne.

Jozefína Majchrák Jozefína Majchrák

Mária Melicherová

Škola nemá formovať sexuálnu orientáciu a identitu, vyhlásil
TASR/Jakub Kotian

Budú sa naše deti v škole učiť o vedľajších účinkoch antikoncepcie? Akým spôsobom sa tam dozvedia o homosexualite či transľuďoch?

Minister školstva Ján Horecký zožal kritiku, že v oblasti sexuálnej výchovy škrtal. Bývalý minister Branislav Gröhling zo SaS povedal pre Televíziu Markíza, že z pripravovaných osnov vypadla celá veľká téma týkajúca sa antikoncepcie, sexuálnej orientácie a identity mladých ľudí. Zásahy do pripravovaného učiva priznal minister v nedávnom rozhovore pre Postoj.

V nových osnovách bol podľa neho údajne obsah, ktorý sa snažil niečo vnucovať. „Škola nemá právo vstupovať do intimity detí a viesť ich k tomu, že si môžu svoju sexuálnu orientáciu vybrať, a to tak, že ich k tomu priamo vedie. Dieťa má mať v škole bezpečie a rodič záruku, že nikto neprekračuje čiaru intimity a identity jeho dieťaťa.“ 

Do konca marca má byť hotový nový obsah učiva, ktorý sa v rámci veľkej reformy plánuje zaviesť do škôl od roku 2026. Prvá tridsiatka škôl podľa nich začne vyučovať od tohto septembra.

Čítajte tiež

Ideologické, nie objektívne

Po včerajšom rokovaní vlády novinárom ukázal pôvodné formulácie, ktoré vraj prekračovali hranicu objektivity. „Znenia boli odborníkmi upravené, aby zodpovedali pedagogickým princípom odbornosti a neboli ideologické,“ vyhlásil. Pôvodné znenie podľa neho chcelo vstupovať do intímneho priestoru detí, kde boli tieto témy zosobnené „pod kožu dieťaťa“.

„Škola nemá čo formovať jednotlivcov, akú majú mať sexuálnu orientáciu alebo identitu, ale má objektívne informovať o tom, že sú medzi nami ľudia, ktorí sú muži, ženy, ktorí sa tak necítia, hoci majú také pohlavie, ľudia s väčšinovou orientáciou, ale aj ľudia s homosexuálnou alebo bisexuálnou orientáciou. To sú skutočné reálne fakty, o ktorých sa majú deti primeraným spôsobom dozvedieť.“

Minister vyhodil z osnov formuláciu s názvom „spoznávanie svojej sexuálnej identity“. Ďalej pozmenil napríklad formuláciu „pomenovať dôležité faktory, ktoré utvárajú moju identitu a sexuálnu integritu vo vzťahu k témam intimity a sexuality“ na „pomenovať dôležité faktory, ktoré utvárajú identitu a osobnú integritu človeka vo vzťahu k témam intimity a sexuality“.

Porovnanie rôznych druhov formulácií v sexuálnej výchove. Zdroj: Ministerstvo školstva SR

Tenký ľad

Horecký dodal, že s pojmom antikoncepcie „osobne ani nepracoval“. „Bola to komunikácia medzi Národným inštitútom vzdelávania a mládeže (organizácia ministerstva, ktorá sa podieľa na tvorbe osnov, pozn. red.) a ministerstvom školstva, o ktorej som sa ja len dozvedel,“ povedal po rokovaní vlády.

Ako dodal, zmeny v osnovách sa udiali v rámci ministrovho „obnoveného zadania“. Horecký nastúpil do kresla šéfa rezortu školstva na jeseň 2022, keď v ňom vystriedal Branislava Gröhlinga zo SaS.

Škola nemá čo formovať jednotlivcov, akú majú mať sexuálnu orientáciu alebo identitu, ale má objektívne informovať o tom, že sú medzi nami ľudia, ktorí sú muži, ženy, ktorí sa tak necítia, hoci majú také pohlavie, ľudia s väčšinovou orientáciou, ale aj ľudia s homosexuálnou alebo bisexuálnou orientáciou.Zdieľať

Všetky otázky, ktoré smerujú k hodnotovému nastaveniu v rodine, sú podľa Horeckého citlivé. Škola musí nájsť vyváženosť v tom, aby o veciach informovala a zároveň rešpektovala rôznorodosť hodnotového zázemia žiakov.

„Keď budete vyučovať o antikoncepcii spôsobom, že budete deti ponúkať k tomu, aby ju používali, aby mali prvý sex na základnej škole, bude tu vzbura mnohých rodičov, ktorí povedia: Nesexualizujte naše deti. Keď však nebudete vzdelávať vôbec o tom, že existuje aj nezodpovedný, nepripravený, nezrelý sex s neželanými následkami pohlavných chorôb a neželaného tehotenstva, a nepoviete im, ako to riešia ľudia, ktorí sú už na sex zrelí a pripravení, robíte iný typ chyby,“ povedal v stredu Horecký pred novinármi.

Petícia za sexuálnu výchovu

Zmeny v obsahu učiva môžu do 20. februára pripomienkovať odborníci, učitelia aj všetci rodičia. Organizácia Intymyta, ktorá o téme chodí vzdelávať aj do škôl, spustila petíciu za vekovo primeranú sexuálnu a vzťahovú výchovu. Podpísalo ju už skoro 8000 ľudí.

Štúdie vo viacerých európskych krajinách podľa organizátorov dokázali, že dlhodobé vzdelávacie programy viedli k zníženiu počtu tehotenstiev a interrupcií u mladistvých, poklesu pohlavne prenosných infekcií, dôslednejšiemu používaniu antikoncepčných metód vrátane prirodzených a poklesu homofóbie. 

Odvolávajú sa aj na prieskum agentúry Focus z roku 2022, do ktorého sa zapojili ľudia vo veku 18 až 65 rokov. Podľa prieskumu 86 percent ľudí súhlasí s tým, že vekovo primeraná vzťahová a sexuálna výchova by mala byť povinnou súčasťou výučby na základných a stredných školách. Organizátori petície argumentujú tiež štatistikami o sexuálnom násilí a obťažovaní aj v online priestore, aj tým, že priemerný vek, keď deti prichádzajú do kontaktu s pornografiou, je 11 rokov.

Zástupkyne organizácie Intymyta sa podieľali na tvorbe pôvodných osnov, do ktorých minister Horecký zasiahol. O spolupráci na tvorbe nového obsahu hovorili v januári v podcaste Dobré ráno Denníka Sme.

Na Slovensku sa momentálne témy súvisiace so sexualitou preberajú v školách v rámci celku Výchova k manželstvu a k rodičovstvu. Sú zaradené do viacerých predmetov – občianskej náuky, náboženstva či biológie. K žiakom sa však nemusia dostať vôbec.

„Tento predmet nereflektuje potreby dnešnej mládeže. Nie je dosť inkluzívny, rozsiahly a nereflektuje trebárs mediálny priestor. Učiteľky nemajú dostatočnú podporu, metodiky, aby mohli o týchto témach vyučovať,“ povedala Radka Mikšík z Intymyty. V podcaste s kolegyňou radia, ako sa o témach spojených so sexualitou rozprávať s deťmi. Hovoria tiež, že sa netreba pýtať, či sa už synovi páči nejaké dievča, ale či sa ťa už zaujal niekto.

Sexuálna výchova nebude samostatný predmet

V obsahu, ktorý rezort predložil na pripomienkovanie, sú zatiaľ zverejnené všeobecné vzdelávacie štandardy. Témy spojené so sexualitou sa dajú nájsť v časti Človek a spoločnosť.

Na druhom stupni sa majú žiaci zaoberať napríklad rozporom medzi pohlavnou a psychosociálnou zrelosťou, rozlíšením pohlavnej zrelosti od pripravenosti na rodičovstvo, účinnosťou, prínosom a vedľajšími účinkami rôznych foriem metód plánovania rodičovstva či príčinami a dôsledkami predčasného sexuálneho styku.

Minister Ján Horecký už aj v minulosti avizoval, že sexuálnu a vzťahovú výchovu neplánuje vyčleniť ako samostatný predmet. Po včerajšom rokovaní povedal, že často dostáva otázky v rámci tejto témy, no školy majú podľa neho zásadnejšie problémy.

„Úprimne, ani dnes to nevidím ako problém. Oblasť sexuality je významnou dimenziou, ale je to v intímnej oblasti, v ktorej sa u dieťaťa nemá kto hrabať,“ vyhlásil. Dodal však, že vzdelávať o tom treba, aby sa deti nedozvedali informácie na ulici alebo na internete.

 

Ak máte otázku, tip na článok, návrh na zlepšenie alebo ste našli chybu, napíšte na redakcia@postoj.sk
Diskusia 0
Diskusia 0